היהודים באים לעושים תנ"ך (נטלי מרכוס, אסף בייזר ויניב ביטון)

הפודקאסט עושים תנ"ך

לכבוד סיום העונה החמישית של הסדרה "היהודים באים" חשבנו (וצדקנו) שיהיה כיף גדול לשבת איתם על כוס קפה ומיקרופון. אז היהודים באים לעושים תנ"ך לשיחה מעמיקה, רצינית אבל גם מצחיקה ועוקצנית, כמו שרק הם יודעים. מה בין תהליך הכתיבה של סדרת מערכונים סאטיריים להווי ומסורת, הויכוח, הדיון והלימוד של בית המדרש היהודי?
כולנו מסכימים שהטקסט המקראי הוא אחד מהמוטיבים שמגדירים אותנו כעם, כישות, כיהודים - אבל איך יוצרים סאטירה יהודית? מה קורה כשהיא מעצבנת קהלים מסוימים? איך נוגעים בתנ"ך בגישה אחרת, שאינה שמרנית? האם "מותר" לנו להתעסק בטקסט הזה או שהוא נועד רק ללימוד תיאולוגי דתי? מבחינתנו ב"עושים תנ"ך התשובות ברורות, אבל מה היה ל"יהודים" לומר על כך?
לעיתים, כדי להבין את כוונת המשוררים (או צוות הכותבים והשחקנים במקרה הזה), צריך להתחיל מההתחלה ולרדת לשורש העניין, שורשה של היצירה. מאיפה הגיע בכלל הרעיון לסדרה שתעסוק בהיסטוריה היהודית ובתנ"ך בפרט? מה זה אומר בכלל סאטירה ואיך מכילים אותה על טקסטים מקראיים? איך ליהקו את הדמויות השונות? מי בוחר את הנושאים למערכונים? כיצד הצוות מתמודד עם הביקורות הנשמעות נגד התוכנית? איך אפשר לשחק דמויות רבות בזמן כה קצר? מהו תהליך העבודה על דמות? מה הפוליטיקה שמאחורי התוכנית? איזה מערכונים היו הכי קשים לשידור? אילו מערכונים אנחנו, וגם היוצרים מחשיבים כ"מאסטר-פיס"? ועוד כהנה וכהנה, הצצות רבות אל מאחורי הקלעים של הסדרה.
פרק למחשבה, שהוא גם משעשע במיוחד.
האזנה נעימה,
יותם.

היהודים באים לעושים תנ"ך (נטלי מרכוס, אסף בייזר ויניב ביטון)
00:00 / 01:04
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • apple podcasts
  • RSS